بسیاری از نوزادان تا 2 سالگی به دلیل تماس پوست حساس شان با ادرار و مدفوع دچار سوختگی پوست می شوند وبه ندرت می توان نوزادی را یافت که دچارسوختگی پوشک نشده باشد. سوختگی پوشک با علائمی مانند التهاب و قرمزی پوست همراه است و باعث بی قراری و خواب ناآرام کودک می شود و درطولانی مدت کودک را به بیماری های عفونی مبتلا می کند . 

ادرار سوختگی کودکان می تواند برای کودکان ناراحت کننده باشد ،کودکانی که دچار ادرار سوختگی می شوند بیشتر نواحی ران ها ،چین های باسن و ران قرمز و ملتحب می گردند . همین امر می تواند سبب بد خلقی و البته ناراحتی والدین گردد .

در صورتی که ادرار سوختگی کودکان در مراحل اولیه خود ،درمان نگردد ،می تواند زمینه ساز عفونت قارچی یا عفونت باکتریال شود .

در کودکانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند ، بیشتر عفونت قارچی شایع تر است . عفونت های قارچی در مرحله اول خود همانند نقطه های قرمز رنگ ظاهر می شوند و با تکثیر شدن همانند لکه ای قرمز و یک پارچه به نظر می آید .

اما کودکانی که ادرار سوختگی در آن ها به عفونت باکتریال تبدیل می گردد ،معمولا در مراحل ابتدایی خود همراه با تب می باشد ،که سبب ایجاد لکه های زرد رنگ و یا لورکهای چرکی می شود .

 

علایم ادرار سوختگی کودک
ادرار سوختگی کودکان با علائم زیر مشخص می گردد:

علائم پوستی:

قرمزی، پوست تحریک شده و حساس در محل قرار گرفتن پوشک (در ناحیه باسن، ران و اندام تناسلی) از علائم پوستی ادرار سوختگی نوزاد می باشند.


تغییر در وضعیت کودک:

اگر نوزاد دچار ادرار سوختگی یا جوش های ناشی از پوشک شده باشد، رفتارش کمی غیر طبیعی شده و احساس ناراحتی می کند. این احساس مخصوصا به هنگام تعویض پوشک مشخص تر می گردد. نوزاد مبتلا به ادرار سوختگی اغلب هنگام شستن محلی که پوشک شده و یا در اثر تماس با این نواحی، بی قراری کرده و گریه می کند.
 

علت ادرار سوختگی نوزاد و سوختگی پای نوزاد
اجابت مزاج و ادرار در نوزادان دفعات زیادی دارد که باعث رطوبت پای نوزاد می شود و اگرپوشک کودک به مدت طولانی تعویض نشود او به ادرار سوختگی دچار می شود زیرا جاذبترین پوشک ها نیزقدری رطوبت روی پوست کودک باقی می گذارند.
گاهی در صورت تعویض مرتب و به موقع کودک پاهای نوزاد به علت حساس بودن پوست دچار سوختگی می شود .و گاهی ممکن است ضایعات پوستی در کودکان بزرگ تر به علت عوارض جانبی داروها یی مانند آنتی بیو تیک ها باشد .
گاهی نیز سوختگی پای کودک علت نوع پوشک باشد که در این صورت می توانید از پوشک های بهتر و مرغوب تر(با الیاف طبیعی و ضد حساسیت) برای کودکتان استفاده کنید.


بهترین روش درمان ادرار سوختگی کودک

تعویض زودبه‌زود پوشک

یادتان باشد، زمانی که کودک به ادرار سوختگی مبتلا می‌شود، نیاز به تعویض زودبه‌زود پوشک هم بیشتر خواهد شد. پس برای صرفه‌جویی یا از روی بی‌حوصلگی، عوض کردن پوشک بچه را به تعویق نیندازید و این کار را سریع انجام بدهید. نگذارید که ادرار و مدفوع داخل پوشک بماند؛ در این صورت، امکان دارد که مشکل ادرار سوختگی وخیم‌تر شود.

 

انتخاب درست دستمال‌های مرطوب کودک
هرچند که باید ناحیه دچار سوختگی در بدن کودک را تمیز نگه دارید، استفاده از دستمال‌های مرطوب به‌صورت دائمی و روزانه، کار چندان جالبی نیست و می‌تواند التهاب را بیشتر کند. درمان خانگی ادرار سوختگی کودک در این مواقع، استفاده از صابون‌های غیرعطری و آب برای شست‌وشو است. اگر شست‌وشو با آب ممکن نباشد، بهتر است از دستمال‌های غیرعطری برای پاک‌کردن کودک استفاده کنید، یعنی دستمال‌های بدون بویی که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند.

 

 استفاده از برندهای دیگر مواد شوینده
اگر کودک‌تان اغلب دچار ادرار سوختگی می‌شود و از پوشک‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنید، باید حواس‌تان به ماده شوینده باشد؛ یعنی شاید پوست کودک به ماده شوینده‌ای حساسیت دارد که با آن پوشک پارچه‌ای را می‌شویید. حذف مواد شیمیایی و عطری از پوشک و پاک‌کننده‌های پای کودک می‌تواند درمان خانگی ادرار سوختگی کودک باشد. ارتباط پوشک و حساسیت پوستی در کودکان را جدی بگیرید.

 

اطمینان از مناسب‌بودن اندازه پوشک
اگر پوشک برای کودک تنگ باشد، امکان دارد که پوستش آسیب بیشتری ببیند و ادرار سوختگی برایش محتمل‌تر خواهد بود. بنابراین، والدین یا پرستاران کودک باید در خرید پوشک به این موضوع دقت کنند و با بزرگ‌شدن کودک، اندازه پوشک را هم بزرگ‌تر انتخاب کنند. استفاده از سایز مناسب پوشک، یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از ایجاد حساسیت پوستی است.

 

 استفاده از کرم‌ها و پمادها
کرم‌های ضدسوختگی و پمادهای تسکین‌بخش زیادی برای درمان خانگی ادرار سوختگی کودک وجود دارد. با مراجعه به داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مختلف می‌توانید آنها را تهیه کنید. بهتر است به‌دنبال کرم‌ها و پمادهایی باشید که حاوی اکسید روی (zinc oxide) هستند. بعد از تهیه این محصولات، باید لایه‌ای ضخیم از پماد یا کرم را روی زخم کودک بمالید و اجازه بدهید که خشک شود.

 

 کنترل رژیم غذایی کودک
اضافه‌کردن غذای تازه به تغذیه کودک معمولا مزایای زیادی دارد، اما بعضی از مواد غذایی اسیدی مانند مرکبات و گوجه باعث اسیدی‌شدن ادرار و مدفوع کودک می‌شوند و مشکلاتی نظیر ادرار سوختگی را به وجود می‌آورند.

بهتر است رژیم غذایی کودک‌تان را کنترل کنید و مقادیر زیادی از این مواد را در رژیم قرار ندهید. اگر هم مواد اسیدی‌کننده ادرار و مدفوع به رژیم غذایی کودک اضافه می‌شود، بهتر است مراقب وضعیت سوختگی پاها باشید و ببینید که آیا کودک در برابر این مواد واکنشی دارد یا خیر.

 

 پرهیز از شست‌وشوی شدید پوست
تمیز نگه‌داشتن کودک و پوشک او مهم است؛ اما اگر کودک دچار ادرار سوختگی شده است باید به‌آرامی و نرمی، نواحی دچار مشکل را برایش شست‌وشو بدهید. شست‌وشوی شدید این ناحیه از پوست (مثلا با لیف) یا مالش آن درحالی‌که خشک است، می‌تواند موجب تشدید التهاب و آزردگی بیشتر پوست کودک شود.

 

بازکردن پوشک و تنفس پوستی کودک در نواحی سوخته
اگر کودک‌تان دچار ادرار سوختگی شده است، در ساعاتی از روز، از پوشک برای او استفاده نکنید و او را باز بگذارید. این کار باعث می‌شود ناحیه دچار سوختگی خشک شود و بهبود پیدا کند. استفاده از شورت‌های تنگ از جنس مواد مصنوعی و پلاستیکی هم در صورت ادرار سوختگی اصلا توصیه نمی‌شود.

بهتر است از شورت‌های ۱۰۰‌درصد نخی استفاده کنید تا امکان عبور جریان هوا از آنها وجود داشته باشد و به پوست امکان تنفس بدهید؛ ضمن اینکه، در این صورت، قرمزی و التهاب هم بهبود پیدا می‌کند.

 

استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های غیرعطری
مواد معطر موجود در شوینده‌ها و صابون‌ها می‌تواند عاملی مهم در به‌وجودآمدن آزردگی‌های پوستی کودکان باشد. بعضی از کرم‌ها و پمادهای مخصوص کودک یا شست‌وشوی او در وان پر از کف و حباب هم باعث مشکلات پوستی می‌شود. هرچند بیشتر این برندها مدعی‌اند که با پوست کودک سازگاری دارند، اما همیشه این‌طور نیست و باید در انتخاب مواد مختلف بهداشتی دقت کنید.

همچنین بخوانید:

چه زمانی برای رفع ادرار سوختگی نوزاد باید به متخصص اطفال مراجعه کرد؟
اگر پوست آسیب دیده نوزاد در اثر ادرار سوختگی، ظرف چند روز و با اقدامات مناسبی که در منزل می تواند انجام شود، بهبود نیافت باید با متخصص اطفال مشورت نمود. برخی اوقات برای درمان ادرار سوختگی نوزاد نیاز به استفاده از داروهای نسخه ای می باشد. بنابراین در صورت بروز موارد زیر به متخصص اطفال مراجعه کنید:

شدید بودن و غیر معمول بودن ادرار سوختگی
بدتر شدن شرایط با اعمال درمان های خانگی
خونریزی، خارش و تخریب بافت پوست در محل ادرار سوختگی
سوزش یا درد حین ادرار کردن یا مدفوع
ناراحتی همراه با تب

 

منبع:  zedebimari