علت و درمان خارش بدن چیست؟

آیا همیشه احساس می کنید که پوستتان می خارد؟ خارش پوست یک مشکل شایع است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و بسته به شدت آن, می تواند باعث آزار شدید در فعالیت های روزانه و خواب شما شود. خارش نشانه یک بیماری زمینه ای است که می تواند میزانش از خفیف تا شدید متفاوت باشد.


خارش ممکن است خود را با مشهودی از قبیل گزش حشرات, اگزما و درماتیت آلرژیک بروز دهد. در مورد گزش حشرات یا پشه, نیش یک واکنش پوستی ایجاد می کند که باعث قرمزی و ورم همراه با خارش شدید در ناحیه متاثر می شود.

به طور مشابه, افرادی که اگزما و یا درماتیت تماسی آلرژیک دارند, مستعد ابتلا به عود هستند که با پیشرفت خارش در منطقه مبتلا مشخص می شوند. از آنجا که علائم خارش معمولاً بلند مدت است, افراد مبتلا به چنین بیماری های پوستی یاد می گیرند که با استفاده از کرم و پماد, با خارش زندگی کنند با این وجود، علت خارش ممکن است کاملا مبهم باقی بماند .

اگر احساس خارش همراه با جوش یا هر نشانه قابل مشاهده نشانه ای از تحریک پوست نباشد ، در غیاب علائم جسمانی, رسیدن به یک تشخیص قطعی مشکل می شود. به طور مشابه, در غیاب تشخیص درست, ممکن است پزشک تشخیص دهد که کدام گزینه برای درمان مناسب است.

علت خارش بدن چیست ؟
خارش، خاراندن ،پیچ و تاب خوردن و باز هم خارش و خاراندن! این در شب دیوانه کننده است و باعث بیخوابی میشود. بسیاری از بیماران میگویند که خارش مثل یک بیماری بی پایان گریبان گیر آن ها شده است. هنگام خاراندن پوست نوعی انتقال دهنده های عصبی به نام “فیبرسی ” تحریک شده و به شما یک حس خوشایند میدهد، که این امر باعث میشود، مدام با ناخن به جان خودتان بیوفتید.

در واقع پوست ما، از بدنمان مانند یک محافظ در برابر ویروس ها و باکتری ها و قارچ ها محافظت می کند. اگر باکتری، قارچ یا ویروس به سطح پوست برسند، سلول های پوستی بدن، با یک واکنش التهابی (مانند خارش) سعی می کند به ما هشدار دهند تا هر چه زودتر از چیزهایی که به بدنمان آسیب می رسانند دوری کنیم.

پسوریازیس
پسوریازیس تکه‌های قرمز و ملتهب روی پوست است که می‌تواند خارش زیادی داشته و دردناک باشد. همچنین ممکن است قسمت‌هایی از پوست که خارش دارد با پوسته‌های نقره‌ای و شل پوشیده شود. پزشکان کلینیک مایو می‌گویند پسوریازیس یک واکنش ایمنی است و می‌تواند در اثر موارد زیر ایجاد شود:

عفونت
آفتاب‌سوختگی
استرس
هوای سرد
سیگار کشیدن
مصرف زیاد الکل
برخی از داروها

برای جلوگیری از شیوع بیماری پسوریازیس باید سعی کنید رطوبت پوست را حفظ کنید تا خشک نشود. یکی از راه‌های طبیعی برای درمان پسوریازیس اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی یا استعمال آن به صورت موضعی است.

حمام بلغور جوی دوسر یک درمان تسکین‌دهنده برای کمک به تسکین خارش پوست در سراسر بدن‌تان است، و می‌تواند به درمان جوش‌های پسوریازیس کمک کند. بلغور جوی دوسر یک درمان موثر برای اگزماست، زیرا حاوی خواصی است که پوست ملتهب را تسکین می‌دهند و درمان می‌کنند.

برای این‌که با بلغور جوی دوسر برای از بین بردن هر نوع خارش پوستی حمام کنید، باید ۲ فنجان پودر بلغور جوی دوسر را در یک جفت جوراب شلواری کهنه بریزید. جوراب‌ها را زیر شیر آب حمام‌تان تعبیه کنید و وان را با آب ولرم پر کنید. جوی دوسر را هر از گاهی فشار دهید تا عصاره‌ی آن بیش‌تر خارج شود. سپس در وان استراحت کنید و اجازه دهید بلغور جو دوسر خاریدن بدن‌تان را از بین ببرد.

زردچوبه نیز می‌تواند به تسکین خارش بدن کمک کند. به این دلیل که، بر اساس تحقیقات، کورکومین (ترکیب مهمی در زردچوبه) ضد‌التهاب است و به سرکوب سلول‌های ایمنی که باعث پسوریازیس می‌شوند، کمک می‌کند.

همچنین بخوانید:

استعمال زردچوبه برای درمان پسوریازیس احتمالا برای مناطق کوچک پوست عملی‌تر است. برای درست کردن خمیر زردچوبه جهت کاهش خارش پوست، باید کمی پودر زردچوبه و آب را مخلوط کنید و یک خمیر غلیظ آماده کنید. این خمیر را قبل از رفتن به رختخواب روی قسمت‌های دارای پسوریازیس بمالید و با گاز ببندید. صبح، خمیر زردچوبه را با آب گرم بشویید. دقت کنید که زردچوبه ممکن است ملافه را زرد کند (و همچنین پوست را)، پس لطفا با دقت گاز را روی موضع ببندید.


منبع : medicalblog